Eigen bijdrage Oekraïners
Per 1 juli 2024 moeten Oekraïners een eigen bijdrage betalen voor hun opvangplek. De wet geeft ruimte voor maximaal zes maanden implementatietijd. Welke software biedt de beste ondersteuning hierbij? En hoe richt je deze op de juiste manier in?
Welke regelingen zijn er tot nu toe?
De opvang van ruim 90.000 Oekraïense ontheemden in Nederland is geregeld in de wet Tijdelijke Wet Opvang Ontheemden Oekraïne (TWOOO) en de bijbehorende Regeling opvang ontheemden Oekraïne (ROOO). Vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen leefgeld voor eten, kleding en andere persoonlijke uitgaven. Hoeveel geld iemand krijgt, hangt af van de gezinssamenstelling.
Welke vluchtelingen moeten een eigen bijdrage betalen?
Het vorige kabinet heeft besloten dat gevluchte Oekraïners met eigen inkomsten vanaf 1 juli 2024 geen leefgeld meer ontvangen en meebetalen aan hun opvang. Het gaat dan om vluchtelingen die een baan hebben of een WW-uitkering, toeslag- of arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen. De hoogte van deze eigen bijdrage hangt af van het inkomen.
Waarom een eigen bijdrage?
De overheid voert de eigen bijdrage in, omdat zij dit eerlijker vindt. Andere groepen vluchtelingen in Nederland betalen al een eigen bijdrage als ze een inkomen hebben. Het is de bedoeling dat de mensen uit de Oekraïne snel aan het werk gaan. Vluchtelingen die een eigen bijdrage betalen, houden minimaal hetzelfde bedrag over als vluchtelingen die alleen leefgeld krijgen.
Hoe is dit veranderd in de afgelopen jaren?
Het begin van de oorlog en de toestroom van Oekraïners kwamen als een verrassing. Omdat deze mensen nog geen BSN hadden, kregen zij in eerste instantie contant geld op het gemeentehuis, of tegoedpasjes. Kort daarna zijn in grote gemeenten BSN-straten aangemaakt om grote groepen vluchtelingen van een persoonsgebonden nummer te voorzien.
Wat zijn de uitdagingen?
Gemeentes moeten alle Oekraïense vluchtelingen in beeld hebben, bepalen wie een eigen bijdrage moet betalen en hoe hoog deze bijdrage moet zijn. De grootste uitdaging daarbij is als iemand niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet. Wet-technisch is dat lastiger dan bij Nederlandse burgers.
Er kan bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk een deurwaarder worden ingezet. Het ligt gevoelig, omdat het de bedoeling is dat deze mensen een bijdrage aan de maatschappij (gaan) leveren. Als ze onder druk worden gezet, heeft dat mogelijk een averechts effect.
Solviteers koppelt processen en applicaties
Er zijn automatiseringsoplossingen die deze processen administreren. Via deze processen kan bijvoorbeeld worden bijgehouden hoeveel achtereenvolgende periodes er niet is voldaan aan een betalingsverplichting. Deze cliënten komen via lijsten in beeld. Indien gewenst kan dit op een bepaald niveau in het proces geautomatiseerd worden. Deze cliënten kunnen ook in bulk worden aangeschreven middels een brief.
Aanmaningsprocedure
De zwaarste administratieve lasten zitten vooral bij de moeilijke gevallen: bij de personen die hun eigen bijdrage niet betalen. Over die mensen zal een dossier opgebouwd moeten worden. Wij kunnen dat voor gemeentes inrichten, inclusief het aanmaningsproces.
Solviteers verzorgt functioneel beheer en inzicht in cijfers
Solviteers zorgt ervoor dat de software op de juiste manier wordt ingericht. We vertalen alle processen naar de praktijk. En we verzamelen de benodigde gegevens uit de systemen om er inzichten uit te halen en managementrapportages mee te maken. Over bijvoorbeeld welke aantallen mensen het gaat, de hoeveelheid geld en de totale betalingsachterstand.
Kortom: Solviteers kan met de beschikbare gegevens rapporten en dashboards maken. Deze kunnen waardevolle inzichten bieden voor zowel de uitvoering als voor keuzes in beleid. Buiten functioneel beheer en business intelligence (BI) bieden we ook projectbegeleiding op dit onderwerp en binnen het Sociaal Domein in de breedte.
Wat zijn problemen en oplossingen voor gemeenten?
Met slimme inrichting van applicaties kunnen gemeenten deze administratieve lasten aanzienlijk verminderen. Solviteers helpt bij de (technische) inrichting en de uitleg aan de mensen die ermee moeten werken. Daarbij gaat het om zaken als:
- Meedenken en inrichten van processen
- Inrichten van documenten
- Componentinrichting
- Inrichting debiteurenbeheer
- Uitleg voor zowel beheerders als medewerkers die de processen gebruiken
- Meedenken in het vastleggen van cliëntcontact
- Ontsluiten en opbouwen managementinformatie (BI)
Meer weten over onze diensten?
Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.
E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28