Grip op het Ruimtelijk Domein met het dashboard Omgevingswet
BI-specialisten van Solviteers hebben een Omgevingswet dashboard ontwikkeld vol belangrijke stuur- en verantwoordingsinformatie. Gemeenten, provincies, waterschappen en omgevingsdiensten krijgen hiermee gemakkelijk duidelijke inzichten in hun prestaties op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Dit draagt bij aan enkele grote landelijke en regionale opgaven, zoals het realiseren van voldoende nieuwbouw.
Op 1 januari 2024 trad, na jaren uitstel, de Omgevingswet in werking. Met de Omgevingswet beoogt het Rijk het proces en de besluitvorming rondom de fysieke leefomgeving te versnellen en vereenvoudigen. De VTH-keten is een belangrijke schakel binnen het proces en de besluitvorming rondom de inrichting van de fysieke leefomgeving. Gemeenten en andere lokale overheden zijn verantwoordelijk voor de uitvoer van de VTH-keten, waarbij Omgevingsdiensten een gedeelte van dit takenpakket (met name op het vlak van milieu) uitvoeren. Na jaren vol uitdagingen om nieuwe applicaties aan te schaffen, deze in te richten en aan te sluiten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en te wennen aan het werken volgens de nieuwe richtlijnen, is de behoefte om steeds meer stuurinformatie uit de VTH-applicatie te halen ontstaan.
Waarom nog geen stuurinformatie in het ruimtelijk domein?
Op dit moment zijn veel lokale overheden nog druk bezig met het fijn slijpen van de Omgevingswet-processen. De mogelijkheden voor managementinformatie zijn vooralsnog vaak beperkt tot de mogelijkheden die de softwareleverancier zelf biedt en de volwassenheid van een eventueel datawarehouse/datateam (data kan vaak wel in de vorm van een dagelijkse dump worden onttrokken uit de applicaties). Hierdoor zijn organisaties vooralsnog nog vaak aangewezen op het handmatig maken van lijsten en zelf maken van selecties. Het kost hierdoor veel tijd en moeite om deze waardevolle informatie uit de applicaties te halen.
Hoe krijgt u als organisatie alsnog inzicht in de voortgang van aanvragen, de omvang en verdeling van werkvoorraden en de resultaten van de aanvragen en meldingen? Welk werk, doet welke medewerker? En hoelang doen ze erover? En hoeveel leges zijn opgelegd en gefactureerd? Of in het licht van het huidige woningtekort: Hoeveel vergunningen voor nieuwbouwwoningen zijn er afgegeven?
Snel regie in het ruimtelijk domein: het Basis-dashboard ruimtelijk domein
Omdat de meeste VTH-applicaties enkel als SaaS verkrijgbaar zijn, is het voor gemeentes en Omgevingsdiensten niet meer zo gemakkelijk om zelf bij de data te komen. Leveranciers van de software bieden weliswaar de mogelijkheid aan de data via een “dagelijkse dump” te ontsluiten naar een lokaal datawarehouse maar dat vraagt veel meer van gemeenten en Omgevingsdiensten dan in de oude situatie.
Daarom heeft Solviteers een (bijna plug-play) basis-dashboard ontwikkeld om de informatievoorziening over VTH-processen toegankelijk te maken voor iedere gemeente of Omgevingsdienst: zowel op het niveau van het bestuur, de afdeling, de klant als de medewerker. Met het dashboard sluiten we eenvoudig aan op de meest voorkomende VTH-applicaties. Hiermee verschaffen we in een mum van tijd organisaties direct inzicht in de meest belangrijke prestatie indicatoren. Hiermee wordt iedere laag van de organisatie in staat gesteld om betere besluiten te nemen en de processen efficiënter uit te voeren.
Het dashboard voor het Ruimtelijk Domein is een nieuw product dat bewezen draait bij bijvoorbeeld de gemeente Westland. Daarnaast is het continu in doorontwikkeling. Behoeftes van gemeentes en Omgevingsdiensten voegen we stap voor stap toe.
Martijn Schiltman, IT Consultant Solviteers
Basis-dashboard koppelen aan de klantomgeving
In PowerBI heeft Solviteers reeds een basis-dashboard ingericht. Vanwege haar ruime Cognos ervaring is Solviteers ook in staat het dashboard in Cognos aan te bieden. Afhankelijk van welke VTH-applicatie de organisatie gebruikt en of er al een lokaal datawarehouse is ingericht, hebben we verschillende mogelijkheden om het dashboard op korte termijn aan te sluiten. We kunnen het dashboard dan ook als oplossing aanbieden die binnen de omgeving van een gemeente of Omgevingsdienst draait. Daardoor krijgen ze binnen hele kort tijd inzicht in de belangrijkste stuurinformatie. Mocht de organisatie een andere BI-tool gebruiken (bijvoorbeeld Qlik), dan kan het basisdashboard eenvoudig worden vertaald richting deze tooling.
Beter inzicht in uw VTH-omgeving
Wilt u ook beter inzicht hebben in uw VTH-omgeving? Wilt u antwoord hebben op vragen als: wat is de werkvoorraad? Wat zijn de doorlooptijden? Welke leges zijn in rekening gebracht? Al deze informatie is onderdeel van het basis-dashboard. Uiteraard kan het basis-dashboard worden verrijkt met specifieke lokale wensen. Volledig afgestemd op de situatie binnen uw gemeente of Omgevingsdienst.
Waarom Solviteers?
Met meer dan dertig jaar ervaring met lokale overheden weten we precies wat er speelt bij gemeentes en Omgevingsdiensten. We kennen het bredere plaatje van werkprocessen, actuele wet- en regelgeving en welke producten & diensten er op de markt zijn om daarbij te ondersteunen. Nog handiger is dat de BI-consultants van Solviteers het Ruimtelijk Domein goed kennen op het gebied van VTH. Veel collega’s hebben voorop gelopen bij de implementatie van de Omgevingswet (en zelfs nog bij de implementatie van de WABO).
Vraag een demo aan
We geven graag een demo bij u op locatie. Dan kunt u zelf ervaren hoe Solviteers Business Intelligence inzet en hoe snel onze dashboards managementinformatie geven.

Meer weten over onze diensten?
Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.
E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28