Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Dennis en Denny: Goed koppel voor veel nieuwe koppelingen bij gemeente ’s-Hertogenbosch

Dennis Melis en Denny Donker trokken ruim negen maanden samen op binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. Dennis als integratiespecialist met jarenlange ervaring binnen de gemeente; Denny als integratiespecialist namens Solviteers. Hij droeg bij aan het ontwikkelen en aanleggen van talrijke koppelingen tussen applicaties van meerdere gemeentelijke afdelingen. Ze blikken terug op een goede, prettige samenwerking. 

klantcase-gemeente-s-hertogenbosch

Versterking

‘Bij de gemeente ’s-Hertogenbosch werken we met twee kapiteins op het schip als het gaat om de midoffice, of de integratielaag,’ steekt Dennis Melis van wal. ‘We noemen onze aanpak Dubbel Uitgevoerd. Als ik er niet kan zijn, moet het wel kunnen doorgaan.’ Versterking was nodig toen een collega van Dennis een andere functie kreeg, terwijl ondertussen het werk flink was toegenomen. Met name de verSaaSing zorgde ervoor dat er veel werk op de afdeling ICT/INFRA afkwam vanuit verschillende afdelingen, vertelt Dennis verder. ‘Al die nieuwe SaaS-applicaties hebben koppelingen met elkaar of met andere bronnen nodig. Er was dus veel werk voor zowel integratie als security. Daarom hebben we Solviteers erbij gehaald.’ 

 

Dat ging via een uitvraag voor ondersteuning. En Denny Donker herinnert zich nog dat het voor Solviteers een heel interessante uitvraag was. ‘Dus we schreven erop in.’ Dennis op zijn beurt herinnert zich dat Denny veel enthousiaster overkwam dan andere sollicitanten. ‘Dat was echt opvallend.’


Kansen

Momenteel is Denny een zeer ervaren integratiespecialist, maar op dat moment was het technische werk rondom koppelingen redelijk nieuw voor hem. Door jarenlange ICT-ervaring bij Solviteers had hij veel andere expertises op zak, maar hij had ook al een tijd lang ambities in de richting van integratie werk. Hij vermoedt dat de gemeente ’s-Hertogenbosch er doorheen heeft gekeken dat hij een gebrek had aan ervaring op dit vlak, juist vanwege zijn interesse en enthousiasme. ‘Hierdoor kreeg ik een mooie kans om mijzelf verder te ontwikkelen.’ 


Zo begon de samenwerking tussen Dennis en Denny met het leren van de API-gateway. Simpel gezegd praat elke applicatie met de gateway, die vervolgens verbinding maakt met de juiste applicatie. ‘Zie het als een soort telefooncentrale, waar je wel technische kennis voor nodig hebt,’ aldus Dennis. 


Deze specifieke kennis had Denny niet en daarom volgde hij eerst een korte training bij de leverancier. Dat gaf hem al wat vlieghoogte. Vervolgens is hij met Dennis mee gaan lopen, bijvoorbeeld naar overleggen over projecten. En langzaamaan ging hij zijn eigen weg. Eerst met een eenvoudige koppeling die hij zelf mocht leggen en waarbij Dennis nog meekeek, en het eindigde erin dat hij zelfstandig meldingen en verzoeken binnen de gemeente kon afhandelen.

Een fijne samenwerking al met al, bevestigen beiden. ‘En ik kan Solviteers zeker aanbevelen,’ zegt Dennis.

Domeinkennis

Ook nam Denny onder meer de stadsbedrijven onder zijn hoede. ‘Dat heeft me echt veel tijd bespaard,’ aldus Dennis. ‘Het scheelde daarbij ook dat Denny al thuis was in dit domein.’ 


Inderdaad, Denny heeft in het VTH-domein al tien jaar opdrachten voor functioneel beheer gedaan. Daardoor was het voor hem in dit domein een kleinere stap om met koppelingen aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld tussen de Centric Leefomgeving, de VTH-applicatie en het DSO. Dennis: ‘Als je weet wat er in het domein gebeurt, rol je er niet alleen gemakkelijker in, het helpt ook om vertrouwen op te bouwen voor je eerste integratieklussen.’ 


Ook voor andere afdelingen van de gemeente is Denny aan de slag geweest, bijvoorbeeld met koppelingen voor de applicatie Signalen en voor een koppeling tussen het zaaksysteem Djuma en Octobox, een applicatie voor het anonimiseren van documenten.  


Daarnaast heeft hij geholpen om het ondersteuningsprogramma voor de stembureaus, de zogeheten stembureaumanager, aan te passen, zodat overleden stembureauleden niet meer aangeschreven worden. ‘En ik leerde veel over het hele traject. Van ontwerpsessie tot implementatie en van het gebruik van certificaten tot aan het testen en het in productie nemen. In dat traject kan ik nu goed mijn weg vinden,’ aldus Denny.


Samenwerking

De samenwerking met Denny verliep vlot, naar het oordeel van Dennis. En hij waardeert de vasthoudendheid die Denny tentoonspreidde, met name in situaties waarbij hij de leverancier moest overtuigen dat het anders in elkaar stak.  


Dennis: ‘Dat heeft hij goed gedaan en hij bleek ook gewoon gelijk te hebben. In negen maanden heeft hij hartstikke veel geleerd over alle rare fratsen die kunnen optreden bij technische verbindingen. En Denny is communicatief heel goed, hij legt alles duidelijk uit. De omgang was ook altijd heel prettig.’ 


Denny vindt juist dat Dennis een pluim verdient. ‘Met zijn ervaring van ruim twintig jaar kon hij mij als geen ander meenemen in het vak en de versnelling bieden die ik nodig had. Heel gaaf.


De gemeente ’s-Hertogenbosch kon uiteindelijk iemand in dienst nemen voor het werk, waarbij Denny nog een tijdje is gebleven om zijn opgedane kennis weer over te dragen. Een fijne samenwerking al met al, bevestigen beiden. ‘En ik kan Solviteers zeker aanbevelen,’ zegt Dennis. Hij weet dat veel meer gemeenten met de API-gateway werken en dat veel meer gemeenten dezelfde uitdagingen hebben als ’s-Hertogenbosch en een krappe bezetting hebben. ‘Ik kan me goed voorstellen dat Solviteers het op dit terrein lekker druk gaat krijgen.’ 


Inmiddels is Denny uitgegroeid tot een volwaardige integratiespecialist en weet hij van de hoed en de rand. Nu ruim anderhalf jaar na de start van dit project heeft hij zich helemaal vastgebeten in het hele spectrum rondom integratietrajecten en kan hij klanten moeiteloos voorzien van advies en technische ondersteuning bij integraties en koppelingen.

patrick

Meer weten over onze diensten?

Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.


E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28