Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Pakketselectie voor Omgevingswet

Applicaties voor de Omgevingswet gaan helaas geen eeuwigheid mee. Ze raken verouderd en incompleet. Gebruikelijk in de wereld van de technologie, maar het lange uitstel van de wet heeft dit effect versterkt. Sommige applicaties die jaren geleden zijn aangeschaft blijken na de livegang van de wet toch minder goed het nieuwe werkproces te ondersteunen dan destijds gedacht. Of ze zijn gebaseerd op een visie die niet meer overeenkomt met de eisen van de tijd of met de voortschrijdende wensen van de gebruikersorganisatie.


Hoe dan ook, het eerste jaar van de Omgevingswet zal waardevolle ervaringen en inzichten opleveren die uitstekend te gebruiken zijn wanneer je als decentrale overheid toe bent aan het vervangen of aanpassen van je bestaande Omgevingswet software. Zo schrijft een optimistische Tjeerd Kiers, projectleider bij Solviteers, in zijn blog.

blog-pakketselectie-voor-omgevingswet

Een goede basis

Allereerst een kleine spoiler. En een geruststelling wellicht. Er ligt een goede basis bij leveranciers van applicaties voor het VTH-pakket en voor de plan- en toepasbare regelsoftware. Een paar jaar geleden was het voor leveranciers nog behoorlijk zoeken. En in aanloop naar inwerkingtreding van de Omgevingswet moesten leveranciers applicaties steeds aanpassen, mede doordat ze tijdens de ontwikkeling moesten inspelen op veranderende eisen van het Digitale Stelsel. Dit deed een enorm beroep op hun flexibiliteit. Maar over het algemeen hebben leveranciers hier adequaat op ingespeeld, waardoor alle pakketten inmiddels een solide basis hebben.


Hetzelfde geldt voor gemeenten, omgevingsdiensten en waterschappen. Wie vier jaar geleden een applicatie wilde aanschaffen voor de uitvoering van de Omgevingswet, kon een programma van eisen opmaken op basis van een standaard set met requirements. Maar dat was dan ook het enige waarop overheden zich konden baseren. Eigen ervaringen hadden ze nog niet. En daar kwam nog wat bij. Veel van de functionaliteiten die waren geformuleerd op basis van die standaard set en werden uitgevraagd bij leveranciers, waren nog in ontwikkeling. Dat bemoeilijkte het beoordelen van de applicaties en de leveranciers.


Inmiddels hebben gebruikers meer ervaring met wat werkt en wat niet werkt. Ze hebben kunnen proefdraaien, live kunnen draaien, en weten nu beter wat nodig is. Dat betekent dat 2024 een jaar is om Omgevingswet-applicaties onder de loep te nemen.


Of er daadwerkelijk van applicatie veranderd kan worden, en onder welke voorwaarden, is uiteraard afhankelijk van het gesloten contract en het inkoopbeleid. Er hoeft ook niet automatisch iets nieuws te komen. Er zullen overheden en overheidsorganisaties zijn die nog zo kort met applicaties werken, dat ze het beter even kunnen aankijken. En uiteraard is er een reële kans dat de applicatie naar tevredenheid werkt.

Wie vier jaar geleden een applicatie wilde aanschaffen voor de uitvoering van de Omgevingswet, kon een programma van eisen opmaken op basis van een standaard set met requirements. Maar dat was dan ook het enige waarop overheden zich konden baseren. Eigen ervaringen hadden ze nog niet.

Efficiënt en effectief

Het uitwisselen van gegevens tussen het DSO en de eigen applicaties is een belangrijk onderdeel van de pakketselectie. Kunnen de applicaties aansluiten op alle gewenste en vereiste DSO-aansluitingen? Welke gegevens moeten uitgewisseld worden en op basis van welke standaarden, zodat je zo efficiënt mogelijk werkt? Zeker de interactie met het DSO moet goed zijn en de applicatie moet alle minimale acties kunnen uitvoeren. Voor de plan- en toepasbare regelsoftware verwacht ik als belangrijkste eis het op een effectieve manier kunnen opstellen en beheren van het Omgevingsplan.


Bij de pakketselectie onderscheid ik twee gebruikersgroepen: het VTH-domein en het ruimtelijk domein. Bij VTH gaat het onder meer om het kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen via het DSO. Bij een aanbesteding is er bijvoorbeeld keuze tussen ‘losse’ VTH-software of het onderbrengen in een zaaksysteem. In het ruimtelijk domein wordt gebruik gemaakt van de plan- en toepasbare regelsoftware voor het opstellen en beheren van het Omgevingsplan en van de toepasbare regels. Hierbij staat u voor eenzelfde keuze als bij het VTH-domein: schaft u onderdelen los aan, zodat u de best of breed heeft, of kiest u een integraal pakket?


Solviteers kan enkel de pakketselectie begeleiden, maar ook helpen bij het sluiten van het contract en bij de implementatie. Afhankelijk van hoe u het aanbestedingstraject inkleurt, het type applicatie dat u aanbesteedt en het implementatietraject, is voor het traject minimaal zes tot negen maanden nodig. Dat brengt me op de tip van de dag: check wanneer de contracten aflopen en wat een handig moment van implementatie is als u nieuwe software voor de Omgevingswet overweegt, zodat u weet wanneer u stappen moet gaan zetten.


patrick

Meer weten over onze diensten?

Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.


E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28