Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Effectief sturen in het Sociaal Domein

In de wirwar van het sociale domein, waar regels en wetten alsmaar veranderen, staan we voor interessante ontwikkelingen die ons flink uitdagen in de aanpak van maatschappelijke kwesties. Wij hebben al meer dan 30 jaar ervaring en weten wat er speelt. U kunt erop rekenen dat wij vasthoudend zijn in het aanpakken van uw vraagstuk en we stoppen niet voordat u helemaal tevreden bent. Daarom zijn wij uw IT-specialist. Whatever IT takes!

diensten-van-solviteers-advies-implementatie

Belangrijke ontwikkelingen

Participatiewet


Komende tijd werken we toe naar veel wijzigingen binnen de Participatiewet die van invloed zullen zijn op de uitvoering ervan. Eerder zijn al aanpassingen gedaan aan bijvoorbeeld de kostendelersnorm, maar dit is nog maar het begin. 


Wijzigingen die eraan komen: verhoogde focus op arbeidsintegratie, veranderingen en meer vrijheid in de bepaling van in uitkeringen (menselijke maat voorop) en nieuwe regels voor werkgevers. Functionaliteiten zullen anders werken, processen moeten mogelijk aangepast worden en er is aandacht nodig voor uitleg over wat de wijzigingen betekenen voor het gebruik van het systeem. Wij denken graag mee om deze wijzigingen in de Participatiewet goed voorbereid tegemoet te zien. 

WAMS - 1 juli 2024



Dit wetsvoorstel is bedoeld om enkele knelpunten aan te pakken met betrekking tot gegevensuitwisseling en privacy in het sociaal domein bij meervoudige ernstige problematiek. Dit betekent nieuwe wettelijke bepalingen in wetten als de WMO 2015, Jeugdwet, Participatiewet en wet schuldhulpverlening. De WAMS heeft een grote impact, maar er is nog veel uit te zoeken: wie krijgt welke rol? Wie mag wat inzien? Hoe werkt de uitwisseling van gegevens/informatie?


Voor nu staat de livegang gepland op 1 juli 2024. Wilt u alvast doorpakken? Wij denken graag mee over procesoptimalisaties en de wijze waarop gegevensuitwisseling plaatsvindt. Daarnaast zorgen wij voor naadloze koppelingen en bieden wij expertise op het gebied van Business Intelligence (BI) en verzorgen project (bege)leiding.

Inkomensafhankelijke eigen bijdrage - 1 januari 2026


Op 1 januari 2026 zal de inkomensafhankelijke eigen bijdrage worden ingevoerd. Dat lijkt misschien ver weg, maar er moet nog veel gebeuren voordat de applicaties en de processen klaar zijn om deze verandering te faciliteren. Zo worden hiervoor wijzigingen via een nieuwe iEB berichtenstandaard verwacht. Daarnaast zijn aanpassingen in de back-office applicaties nodig om de eigen bijdrage ook vanaf 2026 goed te kunnen verwerken.

Wij helpen graag met een goede voorbereiding op de veranderingen. Wij zorgen ervoor dat de nieuwe berichtenstandaard goed wordt geïmplementeerd, nieuwe en/of bestaande processen worden ingericht, en zorgen dat de eindgebruikers goed geïnstrueerd worden, doormiddel van goede documentatie en nazorg.

De Hervormingsagenda Jeugd - 2023-2028


In 2015 vond o.a. de decentralisatie van de jeugdzorg plaats, waarmee de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van jeugdzorg bij gemeenten kwam te liggen. Dit had een enorme impact op gemeenten, en legde nog meer de nadruk op proces- en kostenefficiëntie. Inmiddels zijn we 9 jaar verder en is sinds de zomer van 2023 de Hervormingsagenda Jeugd definitief. 


De Hervormingsagenda Jeugd (2023-2028) bevat een groot pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. Wij helpen u verder bij de voorbereidingen op deze grote veranderingen op het gebied van processen, documentcreatie, berichtenverkeer en BI.  


Datagedreven werken

Door de vele applicaties en gegevens die worden geregistreerd is er veel mogelijk om inzicht te bieden en hierop te sturen. Dat betekent zowel wat voor het uitpluizen van de brei aan data, als ook voor de organisatie om hier goed gebruik van te kunnen maken. Wij kennen het domein en de vraagstukken, maar ook de technieken van Business Intelligence en het belang om mensen daarin mee te nemen om het echt te laten werken.

De AVG

In het Sociaal Domein is zorgvuldige verwerking van privacygevoelige gegevens cruciaal. Twee belangrijke taken vereisen bijzondere aandacht: het continu opschonen van gegevens, inclusief archiefwettelijke verplichtingen en bedrijfsbehoeften, en het waarborgen van correcte autorisatie, logging en bewaking. Dit omvat een complexe samenwerking tussen HR, Legal en ICT om geautoriseerde toegang te verzekeren. Solviteers staat klaar om te helpen bij deze uitdagende taken, die essentieel zijn voor naleving en gegevensbeveiliging binnen uw organisatie.

Informatiebeveiliging

In het verlengde van de AVG ligt informatie beveiliging. Informatieveiligheid is zorgen dat de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie is gegarandeerd. Dit begint bij het goed in kaart brengen van de taken en verantwoordelijkheden en die beleggen bij de verschillende rollen (Key user, applicatiebeheer, system engineer) binnen de organisatie. Verder is het belangrijk om bewustwording binnen de organisatie te creëren en slimme tooling toe te passen die de medewerker helpt. 


Wij helpen u graag om te bepalen of uw informatiebeveiliging op orde is en leveren een verbeterplan op, wat indien gewenst ook door ons geïmplementeerd kan worden.

VerSaaSing

De trend van verSaaSing is onontkoombaar geworden. Maar bent u hier klaar voor? Maatwerkoplossingen of koppelingen met andere applicaties kunnen met een SAAS-oplossing mogelijk niet meer werken. Het is essentieel om deze scenario's in kaart te brengen en samen met uw leverancier alternatieve oplossingen te vinden. Verwacht u dat SAAS de beheerlast en kosten verlaagt? Dit is niet altijd het geval! Een goede voorbereiding en duidelijke afspraken met de leverancier zijn cruciaal. Veel organisaties verwachten dat SaaS de beheerlast en kosten verlaagt, maar het is belangrijk dat dit goed wordt uitgezocht. Het is een valkuil hier te makkelijk aannames in te maken.


Wij helpen graag bij het beoordelen van uw SaaS-gereedheid, het vinden van alternatieven voor maatwerk, het leggen van koppelingen en het voorbereiden van uw organisatie.


Waarom Solviteers?

  • Inhoudelijke alleskunners

    Wij hebben verstand van en kennis en ervaring met alle gebruikte vakapplicaties binnen het Sociaal Domein. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan Suites voor het Sociaal Domein, CiVision Samenlevingszaken en Blinqt X-Works. Daarnaast hebben wij ook ervaring met applicaties op het gebied van regie en schuldhulpverlening. 

  • Expert in uw uitdagingen

    Wij zijn op de hoogte van de uitdagingen waar u voor staat. Of het nu gaat om applicaties die niet optimaal zijn ingericht, het implementeren van nieuwe applicaties of begeleiding bij de aanschaf daarvan. Wij beschikken over uitgebreide expertise in het optimaliseren van informatiestromen en processen.

  • 30 jaar ervaring

    Wij zijn denkers én doeners, generalisten én specialisten met al meer dan 30 jaar ervaring. Door onze brede kennis en ervaring begrijpen wij uw werkprocessen, zijn wij goed op de hoogte van actuele wet-en regelgeving en kennen wij uw applicaties. Hierdoor vertalen wij vraagstukken naar oplossingen die echt werken.

We stoppen niet voordat u helemaal tevreden bent. Daarom zijn wij uw IT-specialist. Whatever IT takes!

Een greep uit onze tevreden klanten

gemeente-oosterhout
gemeente-leidschendam-voorburg
kredietbank-limburg
isd-kompas-logo
gemeente-amersfoort
regio-sociale-dienst
gemeente-beverwijk
gemeente-de-bilt
gemeente-heemskerk
gemeente-hulst
patrick

Meer weten over onze diensten?

Patrick, onze accountmanager, helpt je graag verder. Je kunt hem mailen of bellen.


E-mail: p.boonman@solviteers.nl | Telefoonnummer: 06 42 93 97 28